Özel Şirketler SGS’YE Neden Geçmiyor

TBMM Ulaştırma Komisyonu Üyesi CHP’li Karasu, can kayıplarının da yaşandığı otoyol
gişelerindeki trafik kazalarına dikkat çekerek, gişe şerit seçme zorunluluğu ve hız düşümü
nedeniyle gişeler öncesinde oluşan trafik akış düzensizliğini ortadan kaldıracak Serbest Geçiş
Sistemi’nin hala neden tam olarak uygulanmadığının açıklanmasını istedi.
Karasu, Bakan Uraloğlu’na “Aynı otoyol üzerinde olan ancak farklı şirketler tarafından
işletilen otoyollarda (Örneğin kazaların yaşandığı Kuzey Marmara Otoyolu’nda); bir şirketten
geçen garanti trafik sayısı ile diğer şirket trafik sayısının kontrol edilerek sağlaması nasıl
gerçekleştirilmektedir? Bir başka deyişle özel firmaların, devletten daha çok garanti ödemesi
almak adına SGS’ye geçmeyip, trafik sayılarını manipüle ettikleri iddiası doğru mudur?” diye
sordu.
ANKARA/
Kuzey Marmara Otoyolu’nda aynı şekilde meydana gelen ve can kaybının da yaşandığı iki
trafik kazasıyla birlikte tartışma konusu olan gişeler, TBMM gündemine taşındı. TBMM
Ulaştırma Komisyonu Üyesi CHP’li Ulaş Karasu, Serbest Geçiş Sistemi’nin (SGS) özellikle
neden özel firmalar tarafından işletilen otoyollarda tam olarak uygulanmadığını sordu.
Karasu, “Firmaların, devletten daha çok garanti ödemesi almak adına SGS’ye geçmeyip trafik
sayılarını manipüle ettikleri iddiası doğru mudur?” sorusuna da yanıt verilmesini talep etti.
Türkiye, Kuzey Marmara Otoyolu’nda aynı şekilde meydana gelen ve 5 kişinin hayatını
kaybettiği iki kaza ile sarsıldı. İlk kaza haberi 5 Nisan’da geldi. Kuzey Marmara
Otoyolu’ndan Ankara istikametine ilerleyen otomobil, gişelerde ödeme yapan tıra arkadan
çarptı. Kazada 4 kişi hayatını kaybetti. Bu kazadan tam 2 gün sonra aynı yerde yine tıra bir
araç arkadan çarptı ve sürücü hayatını kaybetti. Aynı yerde yaşanan bu iki kazanın
benzerlikleri Türkiye’nin gündemine otururken, özellikle firmaların işlettiği yollardaki gişe
uygulamaları bir kez daha tartışma konusu oldu.
NEDEN YAPILMIYOR?
CHP Sivas Milletvekili ve Meclis Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu üyesi
Karasu, gişe şerit seçme zorunluluğu ve hız düşümü nedeniyle gişeler öncesinde oluşan trafik
akış düzensizliğini ortadan kaldırmak ve trafik akışının kesintisiz devam etmesi için SGS’nin
önemli olduğunu vurguladı. Otoyollarda, gişe adaların ve kanopilerin kaldırılarak hızlı ve
güvenli geçişin sağlanabileceğini belirten Karasu, duble yollar ve otobanlar yapmakla övünen
iktidarın, özellikle yap-işlet-devret modeliyle yaptırdığı ve halen özel sektöre işlettirilen
otoyollarda SGS’nin tam olarak uygulanmamasını eleştirdi. Kazaların meydana geldiği Kuzey
Marmara Otoyolu’nun (KMO) da bu yollardan biri olduğunu vurgulayan Karasu, “Devletin
işlettiği otoyollarda bu geçiş sistemine geçilmesi planlandığı ve az da olsa uygulandığı halde,
özellikle özel sektör tarafından işletilen otoyollarda yer alan ücret toplama gişelerinin
ekseriyatı neden hala eski sistem olarak fiziki gişe olarak ücret toplanıyor hala belli değil.
Yoksa, bu sistemin kurulumu gişe sistemine göre pahalı olması nedeniyle özel sektör
tarafından mı tercih edilmiyor?” diye soran Karasu, Bakan Uraloğlu’nun yanıtlaması talebiyle
verdiği soru önergesinde de özetle şu sorulara yanıt verilmesini talep etti:
 Teknolojinin en üst seviyede kullanıldığı SGS’ye geçiş maliyeti nedir?

 Ülkemizde Yap-İşlet-Devret modeliyle hayata geçirilen ve halen özel sektör tarafından
işletilen hangi otoyollarda SGS bulunmaktadır? Hangilerinin sözleşmelerinde bu
sisteme geçiş hükmü bulunmaktadır?
 SGS sisteminin olmadığı ve bu sisteme geçiş için bir hüküm bulunmayan otoyollarda,
otoyol işletmecileri ile bu hükmü de içerecek şekilde yeni bir sözleşme veya
sözleşmeye ek yapılması bakanlığınızın gündeminde midir? Olacak mıdır?
 Gişe ücret toplama sistemindeki amacın, öncelikle şirketlerin vatandaştan nakit para
tahsil etmeye yönelik sıcak para elde etme hırsı olduğu iddiası doğru mudur?
 Ayrı şirketler tarafından işletilen aynı güzergah otoyolları üzerinde, bir şirketin
işlettiği otoyoldan diğer bir şirketin işlettiği otoyola geçildiği sınır gişelerinin arka
arkaya 2 gişe olması yerine bunların ortak tek bir gişe olarak işletilmemesinin
gerekçesi nedir?
 Aynı otoyol üzerinde olan ancak farklı şirketler tarafından işletilen otoyollarda
(Örneğin Kuzey Marmara Otoyolu’nda); bir şirketten geçen garanti trafik sayısı ile
diğer şirket trafik sayısının kontrol edilerek sağlaması nasıl gerçekleştirilmektedir? Bir
başka deyişle özel firmaların, devletten daha çok garanti ödemesi almak adına SGS’ye
geçmeyip trafik sayılarını manipüle ettikleri iddiası doğru mudur?
 Bakanlığınızın bu sistemin zorunlu kılınması için yaptığı/yapacağı çalışmalar var
mıdır, olacak mıdır? Olacaksa Türkiye genelindeki otoyollarda bu sistem ne zaman
tam olarak hayata geçirilecektir?”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: İçerik korunuyor !!